Короткий опис (реферат):
Статья посвящена описанию особенностей речи нетрадиционного повествователя – ребенка-
аутиста в англоязычной художественной литературе. Вопрос о необычных типах нарраторов
освещается в статье под новым углом. Исследование выполнено на материале англоязычного романа
М. Хэддона "Удивительное событие, случившееся ночью с собакой".
Современную лингвистику характеризует переход от изучения интегрированной структуры
текста к анализу текста как коммуникативной системы. Художественный текст является
срединным звеном цепочки "адресант-сообщение-адресат", поэтому его всесторонний анализ следует
проводить с учетом особенностей литературной коммуникации. В составе последней различают
реальную коммуникацию (автор – читатель) и изображенную/фиктивную коммуникацию (персонаж –
персонаж).
Хотя способ организации повествования через подставного повествователя служил объектом
исследования разных ученых, и отдельные его аспекты широко освещены в филологической
литературе, особенности речи повествователя в современной англоязычной прозе еще не были
предметом основательного изучения.
Актуальность статьи обусловлена общим направленим современной лингвистики на изучение
целостного текста в условиях литературной коммуникации. Смена характера коммуникации, которая
происходит во время передачи функции повествователя нарратору, по нашему мнению, неизбежно сказывается на лингвистической структуре художественного текста. Поэтому, актуальным считается изучение речи повествователя на всех ее уровнях
Суть розробки, основні результати:
The article focuses on the peculiarities of nontraditional narrator’s speech in foreign prose, deviations
from literary speech. It also touches upon the problem of the main characters’ speech: in Mark Haddon’s novel «The Curious Incident of the Dog in the Night-time». Narrative in this novel is presented through narrator’s point of view and is characterized by all kinds of different variations.
The present stage of linguistic research is characterized by an increased interest towards the problem
connected with the study of peculiarities of narrator’s speech and its typical deviations from the norms of literary language in English prose. The problems of deviations in narrator’s speech are still discussed by a lot
of influential scientists.
Despite the fact that the study of the problem of narrator was investigated by many scientists, narrator’s
speech was not considered.
The relevance of the chosen topic represents the description of the characteristics of narrator’s speech
and its standard deviations. The use of the typical deviations in narrator’s speech plays an important role in
literature. The aim of our article is to determine the stylistic peculiarities, syntactical and grammatical
deviations from the literary norm in the speech of the main character. The choice of syntactical and stylistic
means in narrator’s speech helps the author to show the world from the child-autist’s point of view.
On the whole, the choice of the vocabulary depends on the theme of the novel, type of the narrator, and the
environment of the character, through whose point of view the story is presented. The choice of such unusual narrator helps the author to broaden the readers’ outlook, to see the world from unexpected angle.
Urgent necessity of the research is preconditioned by the fact that unsufficient attention has been paid to
the overall study of children’s speech in English prose and by the appearance of a big amount of autist children in real life.
The results of the research can serve as a theoretical and practical basis for further study of the
peculiarities of narrator’s speech and its typical deviations.
The prospects of investigation are to describe the peculiarities of narrator-autist’s mapping of the world in
literature of different countries.