Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Кордоцентричний код художньої антропології поетів Придунав’я

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Райбедюк, Г.
dc.contributor.author Raibedyuk, H.
dc.date.accessioned 2019-04-23T09:22:19Z
dc.date.available 2019-04-23T09:22:19Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Райбедюк Г. Кордоцентричний код художньої антропології поетів Придунав’я / Г. Райбедюк // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2018. – Вип. 38. – С. 140-146. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/636
dc.description The article deals with the dominant artistic anthropology of artists in the Danube region as a specific literary phenomenon for the first time. The sources of anthroposophical, aesthetic, and cultural views of the leading representatives of the literary space of the Danube (Mikhail Vasilyuk, Valery Vykhodtsev, Tamil Kibkalo, VolodymyrRevi, VolodymyrSimeyko) are explored. An important source of the structuring of the author's text of each of the specified circles of poets is recognized as actualized by them the philosophy of the heart, an individually comprehended and creatively implemented system of cordocentrism ideas of Grigory Skovoroda and Pamfil Yurkevich. The main attention is on identification and characterization of the cordocentric nature common features of the worldview of the Danube artists, as well as on the ideological and axiological parallels of multifaceted reflection in the plot of poems with the focus on the image of the heart as a marker of the completeness of the inner being of the individual, the symbol of the psycho-emotional sphere of human life, of his spiritual depth, spiritual wealth, humanistic values (goodness, love). On the representative artistic material the peculiarities of the functioning of the concept of «heart» in various symbolic meanings are analyzed, the individual aesthetic modes of textualization of cordocentrism as the immanent code of the national tradition and, at the same time, the author's own characteristic of the artistic style of the artist: passionary rhetoric of M. Vasilyuk, the intuitive-spiritual principle of philosophy T. Kibkalo , a deeply lyrical narrative by V. Vyhodtsev, through the vitalist pathos of V. Reva, a sharpening of the emotional expression of V. Simeyko. It has been found out that for all Danube poets, cordocentrism is a philosophical principle of world attitude and world creation, a correlation of the morality of an individual and the people as a whole, the existential basis of ethics that passes into the plane of aesthetics. Recognizing the centrality of the experiences of the lyrical, the image of the heart testifies a wide range of tuned shades and semantic autologous to deeply symbolic codes. In many cases, on the explicit, and latent levels of the text, the poets of the Danubians actively involve in the plot of their poems the expressive attributes of the ethno-national, regional world. It is mostly recognizable, overseen by Danube locus (Liman, Danube, Danube waters), which express an intimate attitude to their native land. Symbolizing in this way specific patriotic, national and eternal truths, the codecentric code of poetry of the Danubian poets marks the foundations of their artistic anthropology, first of all, humanity, representing humanistic values in the general context of culture as integral integrity. uk_UA
dc.description.abstract У статті вперше розглядаються домінанти художньої антропології митців придунайського регіону як специфічне літературне явище. Досліджуються джерела й витоки антропософських, естетичних і культурологічних поглядів чільних представників літературного простору Придунав ’я (М. Василюка, В. Виходцева, Т. Кібкало, В. Реви, В. Сімейка). Основна увага акцентується на виявленні та характеристиці індивідуальних естетичних модусів текстуалізації кордоцентризму як іманентного коду національної філософсько-естетичної традиції в авторському тексті кожного з поетів. Виявляються репрезентовані ними гуманістичні цінності в загальному контексті культури як інтегральної цілісності. uk_UA
dc.publisher Ізмаїл : РВВ ІДГУ uk_UA
dc.relation.ispartofseries Філологічні науки;Вип. 38
dc.subject авторський текст uk_UA
dc.subject поезія uk_UA
dc.subject кордоцентризм uk_UA
dc.subject концепт «серце» uk_UA
dc.subject антропологічна парадигма uk_UA
dc.subject індивідуальний модус uk_UA
dc.subject традиція uk_UA
dc.subject культурний простір uk_UA
dc.subject гуманізм uk_UA
dc.subject author’s text uk_UA
dc.subject poetry uk_UA
dc.subject cordocentrism uk_UA
dc.subject concept «heart» uk_UA
dc.subject anthropological paradigm uk_UA
dc.subject individual modus uk_UA
dc.subject tradition uk_UA
dc.subject cultural space uk_UA
dc.subject humanism uk_UA
dc.title Кордоцентричний код художньої антропології поетів Придунав’я uk_UA
dc.title.alternative Cordocentric code of the artistic anthropology of poets of the Danube uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу