Короткий опис (реферат):
Нова наукова парадигма з її яскраво вираженою антропоцентричною
спрямованістю посилила увагу до дослідження жанрової приналежності тексту як
форми літературної комунікації та одиниці культури. Дослідження й аналіз різних видів
взаємодії і взаємозв ’язку між різними жанрами, осмислення механізмів комунікації та
виявлення закономірностей побудови мовної системи певних жанрів набуває особливої
значущості в сучасній науці про мову та вивченні своєрідності картини світу соціуму й
відноситься до числа актуальних в сучасній лінгвістиці.
Мета даної наукової роботи полягає в дослідженні формування концептуального
стандарту науково-фантастичного жанру. В основу покладено гіпотезу про те, що
жанрова специфіка науково-фантастичних творів детермінує побудову зображуваного в
них світу. Це проявляється в типологічних особливостях конструювання та зображення
в тексті всіх трьох основних складових будь-якого художнього тексту: часу, місця,
персонажів.
Когнітивний аспект дослідження мовних жанрів дає можливість зрозуміти
певнипй алгоритм мовленнєвоментальної діяльності, що включає в себе знання про
побудову типових фрагментів реального світу, втіленого в мовленнєвотворчому об ’єкті
(тексті), та правил функціонування мовних одиниць у рамках даного об ’єкта. У рамках
даного підходу жанр можна трактувати як поле реалізації певного спектру соціальних
цінностей. У картині світу кожного жанру можна відокремити один чи декілька
системоутворюючих концептів, що виражають потреби носія культури, заради
вдоволення яких створюється даний жанр. Усі інші концепти, які реалізуються в дискурсі
даного жанру, являють собою засоби конкретизації системоутворюючих концептів,
тобто виступають допоміжним матеріалом для створення певної схеми жанру на
основі соціальних цінностей певного суспільства.
Суть розробки, основні результати:
This article deals with a single conceptual standard of the genre of constructing counter
factual reality, which includes genre-typologically common ways of alienation: 1) place; 2) time;
3) actants. It is suggested the hypothesis that the genre specificity of science fiction literary
works determines the construction of the world represented in them is proposed.