Короткий опис (реферат):
Розглянуто еволюційні процеси, що відбувалися в розвитку логопедичної науки
і практики в Україні в повоєнний період. Здійснено аналіз важливих урядових рішень з питань
логопедичної допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями. Показано плідну діяльність
Науково-дослідного інституту дефектології України, який здійснював кваліфікований
науковий супровід розвитку мережі і системи спеціальної освіти, сприяв формуванню наукової
школи дефектології на українських теренах. Схарактеризовано науково-дослідні розвідки
відділу логопедії при НДІ педагогіки УРСР щодо низки основоположних питань логопедії,
спрямованих на розроблення діагностики порушень мовлення і класифікації мовленнєвих
порушень, створено систему та методи їх подолання.
Суть розробки, основні результати:
The author considers the evolutionary processes which have taken place in the development
of speech therapy theory and practice in the postwar period in Ukraine.
The analysis of the important government decisions on speech therapy to help children with
speech disorders is represented. The activity of the Ukrainian Research Institute of Defectology is
shown.
It is pointed out that the qualified scientific support of the development of the network and special
education system, promotion of a scientific school of Defectology in Ukraine were achieved with the help
of the Ukrainian Research Institute of Defectology.
It is characterized the scientific researches of Speech Therapy Department at the Institute of
Pedagogy of the USSR concerning fundamental issues of speech therapy aimed at developing
classification and diagnostic of speech disorders. It is underlined that the system and methods
for overcoming speech disorders were created with the help of this pedagogical establishment.
It is found that through the development of evidence-based educational system to prevent and
overcome the different forms of speech disorders in Ukraine was carried out preparatory organizational
work for creation of special children schools with serious speech disorders.
The didactic and methodological ideas, propositions and conclusions contained in theoretical
inheritance of the pre-war period have not only been supported by scientists of the post-war period, but
also received further development and may be used in the present conditions of the special education.