Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Становлення системи логопедичної допомоги дітям України: повоєнний етап

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Замашкіна, О.
dc.contributor.author Zamashkina, О.
dc.date.accessioned 2019-05-16T11:45:18Z
dc.date.available 2019-05-16T11:45:18Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Замашкіна О.Д. Становлення системи логопедичної допомоги дітям України: повоєнний етап / О.Д. Замашкіна // Педагогічний альманах. - 2016. - Вип. 30. - С. 280-286. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/653
dc.description The author considers the evolutionary processes which have taken place in the development of speech therapy theory and practice in the postwar period in Ukraine. The analysis of the important government decisions on speech therapy to help children with speech disorders is represented. The activity of the Ukrainian Research Institute of Defectology is shown. It is pointed out that the qualified scientific support of the development of the network and special education system, promotion of a scientific school of Defectology in Ukraine were achieved with the help of the Ukrainian Research Institute of Defectology. It is characterized the scientific researches of Speech Therapy Department at the Institute of Pedagogy of the USSR concerning fundamental issues of speech therapy aimed at developing classification and diagnostic of speech disorders. It is underlined that the system and methods for overcoming speech disorders were created with the help of this pedagogical establishment. It is found that through the development of evidence-based educational system to prevent and overcome the different forms of speech disorders in Ukraine was carried out preparatory organizational work for creation of special children schools with serious speech disorders. The didactic and methodological ideas, propositions and conclusions contained in theoretical inheritance of the pre-war period have not only been supported by scientists of the post-war period, but also received further development and may be used in the present conditions of the special education. uk_UA
dc.description.abstract Розглянуто еволюційні процеси, що відбувалися в розвитку логопедичної науки і практики в Україні в повоєнний період. Здійснено аналіз важливих урядових рішень з питань логопедичної допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями. Показано плідну діяльність Науково-дослідного інституту дефектології України, який здійснював кваліфікований науковий супровід розвитку мережі і системи спеціальної освіти, сприяв формуванню наукової школи дефектології на українських теренах. Схарактеризовано науково-дослідні розвідки відділу логопедії при НДІ педагогіки УРСР щодо низки основоположних питань логопедії, спрямованих на розроблення діагностики порушень мовлення і класифікації мовленнєвих порушень, створено систему та методи їх подолання. uk_UA
dc.relation.ispartofseries ;Вип. 30
dc.subject діти з порушеннями мовлення uk_UA
dc.subject логопедична допомога uk_UA
dc.subject логопедичні пункти uk_UA
dc.subject наукова школа дефектології uk_UA
dc.subject мережа і система спеціальної освіти uk_UA
dc.subject children with speech disorders uk_UA
dc.subject speech therapy uk_UA
dc.subject centers of speech therapy uk_UA
dc.subject scientific school of Defectology uk_UA
dc.subject network and system of the special education uk_UA
dc.title Становлення системи логопедичної допомоги дітям України: повоєнний етап uk_UA
dc.title.alternative Formation of speech therapy system to the help children in Ukraine: the postwar period uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу