Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Яковенко, О.
dc.contributor.author Yakovenko, О.
dc.date.accessioned 2019-09-17T07:50:37Z
dc.date.available 2019-09-17T07:50:37Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Яковенко О. Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи / О. Яковенко // Порівняльна професійна педагогіка : наук, журнал / голов. ред. Н. М. Бідюк. - Київ - Хмельницький : ХНУ, 2013. - № 2(6). - С. 82-88. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/799
dc.description The prospects o f building a unified educational environment ofparticipating countries of the Bologna Declaration have been highlighted. Modern ways o f its development have been studied It has been emphasized that the level o f implementing competence standards approach in higher education o f EU countries is rather different. Experience o f building educational standards within the competence approach in European countries, national qualifications frameworks, and typology o f the introduced competencies has been considered. It has been emphasized that the standards construction requirements for university graduates on the basis o f competence, although correlated with the European recommendations on national standards, have their own national specificity in quantitative and qualitative dimensions, approaches to their definition and classification. In the analysis o f foreign experience special attention has been paid to German practice o f building competence model o f education as a pioneer country with profound educational tradition o f competence approach in education and which was a prerequisite for understanding the need to improve the quality and efficiency o f education development criteria. The experience o f Russia is considered to be the most appropriate for further reform o f higher education in Ukraine. A number o f challenges that are currently facing higher education institutions in the implementation o f new practices in higher education o f the third generation have been singled out. The next suggested step is the integration o f Ukraine into the European educational environment, which presupposes the development o f educational standards using competence basis. It has been emphasized that the countries that have already embarked on competence education are faced with certain difficulties which Ukraine can prevent by further studying and summarizing foreign experience. uk_UA
dc.description.abstract Висвітлено перспективи побудови єдиного освітнього простору країн- учасниць Болонської декларації 3 ’псовано, що сучасним шляхом в його розвитку є компетентнісний підхід. Актуалізовано необхідність розроблення для України нових стандартів вищої освіти в термінології компетенцій. Проаналізовано досвід розробки освітніх стандартів у рамках компетентнісного підходу в Нідерландах, Німеччині, Росії та інших європейських країнах. Розглянуто національні кваліфікаційні рамки, типологію запроваджених компетенцій. Підкреслено, що країни, які вже стали на шлях компетентнішої освіти, зіштовхуються з певними труднощами, виникненню яких Україна може запобігти, вивчаючи зарубіжний досвід. uk_UA
dc.publisher Хмельницький : ХНУ uk_UA
dc.relation.ispartofseries ;№ 2(6)
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.subject компетенції uk_UA
dc.subject компетентнісна модель освіти uk_UA
dc.subject єдиний освітній простір uk_UA
dc.subject Болонська декларація uk_UA
dc.subject європейські/національні кваліфікаційні рамки uk_UA
dc.subject стандарти вищої освіти uk_UA
dc.subject культурно-освітня інтеграція uk_UA
dc.subject компетентностный подход uk_UA
dc.subject компетенции uk_UA
dc.subject компетентностная модель образования uk_UA
dc.subject единое образовательное пространство uk_UA
dc.subject Болонская декларация uk_UA
dc.subject европейские/национальные квалификационные рамки uk_UA
dc.subject культурно-образовательная интеграция uk_UA
dc.subject стандарты высшего образования uk_UA
dc.subject competence approach uk_UA
dc.subject competence uk_UA
dc.subject competence model of education uk_UA
dc.subject a single educational environment uk_UA
dc.subject the Bologna Declaration uk_UA
dc.subject European / national qualification offrameworks uk_UA
dc.subject standards of higher education uk_UA
dc.subject cultural and educational integration uk_UA
dc.title Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи uk_UA
dc.title.alternative Standards of competence-based education: european experience and ukrainian prospects uk_UA
dc.title.alternative Стандарты компетентностного образования: европейский опыт и украинские перспективы uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу