Короткий опис (реферат):
The article focuses on the study of communicative strategies and tactics in English talks of
TED conferences where speakers use speech technologies aimed at changing the information
picture of the world. TED talks are included in the rhetorical discourse. Rhetoric can be defined
as the use of symbols to induce social action. Communicative strategies as methods of
communicative behavior of the speaker can be conscious and unconscious. Consciousness
involves designing in the minds of the speaker a communicative act: an understanding of the
communicative goal and modeling the means of achieving it. Rhetorical discourses, which
include TED conferences, involve a conscious choice of communicative strategies by speakers.
While preparing their talks, TED speakers bear in mind some definite communicative goal. This
communicative goal is achieved by the speaker through the implementation of the planned
communicative strategies. The nature of communication between the addressee and the
addresser in the rhetorical discourse is in the form of a monologue, since the speaker reaches
the communicative goal through a pre-prepared text, which is implemented regardless of the
feedback of the listeners (applause, laughter, manifestation of emotions). The strategies used in
TED talks are the following: a self-presentation strategy, a strategy of forming an emotional
state, an argumentative strategy, an explanatory one, a strategy modifying the illocutionary
force of the utterance, as well as a strategy of storytelling.
Суть розробки, основні результати:
Стаття присвячена вивченню комунікативних стратегій та тактик в англійських
промовах конференцій TED, де виступаючі використовують мовленнєві технології,
спрямовані на зміну інформаційної картини світу. Промови TED належать до
риторичного дискурсу. Риторика може бути визначена як використання символів для
стимулювання соціальних дій. Комунікативні стратегії як методи комунікативної
поведінки оратора можуть бути усвідомленими і неусвідомленими. Свідомість передбачає
конструювання у свідомості оратора комунікативного акту: розуміння комунікативної
мети та моделювання засобів її досягнення. Риторичні дискурси, до яких належать
конференції TED, припускають свідомий вибір комунікативних стратегій спікерами.
Готуючи свої промови, спікери TED мають на увазі певну комунікативну мету. Цієї
комунікативної мети спікер досягає через вживання запланованих комунікативних
стратегій. Комунікація між адресатом і адресатом у риторичному дискурсі проходить у
формі монологу, оскільки доповідач досягає комунікативної мети через заздалегідь
підготовлений текст, який реалізується незалежно від зворотного зв’язку у спілкуванні зі
слухачами (оплески, сміх, прояв емоцій). Стратегії, що використовуються у виступах TED,
це стратегія самопрезентації, стратегія формування емоційного стану, аргументативна
стратегія, пояснювальна стратегія, стратегія модифікації іллокутивної сили
висловлювання, а також стратегія «сторітелінгу».