Короткий опис (реферат):
Заголовок завжди був предметом зацікавленості для лінгвістів. У науковій літературі існує для нього ряд номінацій. Проблему типізації заголовків, характерних рис, специфіки вміщеної в них інформації, стилістичних функцій, різноманітних класифікацій відображено в низці наукових розвідок вітчизняних і зарубіжних лінгвістів. Проте питання систематизації мовних засобів, які посилюють їх перлокутивну функцію у газетному дискурсі, не зазнало всебічного висвітлення.
Метою розвідки – спроба «зареєструвати» різноманітні мовностилістичні засоби і прийоми оформлення заголовкових комплексів, завдяки яким вони здатні виконувати перлокутивну функцію. Назви газетних повідомлень сприйнятливі до найрізноманітніших мовних модифікацій, трансформацій. Мовні засоби і прийоми їх увиразнення, оновлення найрізноманітніші. Активно використовуваними є система паралінгвістичних засобів та пунктуаційних знаків. Потужним способом оновлення є переосмислення і трансформація усталених зворотів, їх модернізація. Новизною характеризуються заголовки із введенням в їх структуру авторських новотворів, паронімів, омонімів, просторіччя, власних назв. Поширеним є використання різних стилістичних прийомів і синтаксичних інновацій: синтаксична компресія, парцельовані структури, окремі другорядні члени речення, різновиди односкладних побудов, трансформування цитат, висловів фольклорного, усно-побутового та книжково-літературного походження. Представлена концепція упорядкування « мови» заголовків може стати основою для подальших теоретичних розробок.
Суть розробки, основні результати:
The article investigates headline that has always been a subject of interest for linguists. There are a number of nominations for it in the scientific literature. The problem of typing headings, features, specification of information contained in them, stylistic functions, various classifications is reflected in a number of scientific researches of domestic and foreign linguists. However, the issue of systematization of linguistic means that enhance their perlocutive function in the newspaper discourse has not been comprehensively discovered.
The purpose of the article is the attempt to «register» the various linguistic and stylistic means and techniques of designing headline complexes, through which they are capable of performing a perlocutive function. Newspaper titles are susceptible to the most various language modifications and transformations. Language means and techniques for their expression, updates are different. The system of paralinguistic means and punctuation is actively used. A powerful way to update is to rethink and transform established appeals, and to modernize them. Novelty is characterized by headlines with the introduction in their structure of author's new creatures, paronyms, homonyms, common words, proper names. The use of various stylistic techniques and syntactic innovations is widespread: syntactic compression, parceled structures, individual minor members of a sentence, varieties of monosyllabic constructions, transformation of quotations, expressions of folk, oral, and literary origin. The concept of ordering the "rhyme" of the headings may be the basis for further theoretical developments