Короткий опис (реферат):
Наразі суспільству необхідні фахівці, здатні до самостійного виконання професійних
обов’язків, самостійного прийняття рішень, здатності запропонувати нові ідеї та
реалізувати їх. Тому у закладах вищої освіти необхідним є формування самостійності у
студентів, яку можна досягти безпосередньо під час виконання завдань самостійної
роботи.
У статті проаналізовано поняття «самостійність», «самостійна робота».
Запропоновано таке визначено поняття «самостійність» як якість людини до прийняття
рішень без будь-якого впливу та виконання цих рішень, а поняття «самостійна робота»
визначено як діяльність студентів, спрямовану на реалізацію поставлених завдань (як
викладачем, так і самими студентами) із особистим творчим підходом, така діяльність
вимагає активізації знань, умінь, навичок і всіх якостей майбутніх фахівців.
Описано існуючі варіанти організації самостійної роботи студентів. Виділено
авторський підхід організації самостійної роботи студентів. Наведено існуючі види
самостійної роботи майбутніх фахівців. Запропоновано приклади завдань самостійної
роботи для майбутніх учителів інформатики.
Суть розробки, основні результати:
Today, society needs professionals who are able to perform their professional duties
independently, to make independent decisions, and to be able to propose new ideas and implement
them. Therefore, in higher education institutions it is necessary to form independence in students,
which can be achieved directly during the performance of tasks of independent work. Performing
tasks of independent work, future professionals can show all their knowledge, skills, abilities and
personal qualities, even improve their knowledge, skills, abilities, ie to realize themselves as a
future specialist, try to implement all emerging ideas, even, at first glance, unrealistic. After all, it
is thanks to unrealistic ideas that it becomes possible to find a non-standard way to solve an
existing problem. The article analyzes the concept of «independence», «independent work». The concept of
«independence» is defined as the quality of a person to make decisions without any influence and
implementation of these decisions, and the concept of «independent work» is defined as the activity
of students aimed at implementing tasks (both lecturers and students) with personal creative
approach, such activities require the activation of knowledge, skills, abilities and all the qualities
of future professionals.
The existing variants of the organization of independent work of students are described.
The author's approach to the organization of independent work of students is allocated.
The number of hours devoted to independent work is the largest, it is 60% of the total
number of hours of the discipline, so it is important to choose the types of independent work of
students for quality use of the allotted time. Therefore, the article presents the existing types of
independent work of future professionals. Examples of independent work tasks for future computer
science teachers are offered. The article stipulates that the tasks of independent work should be
developed taking into account the individual capabilities of students and the proposed tasks should
be aimed at developing a creative approach on the part of students to solve these problems.