Короткий опис (реферат):
У статті висвітлено деякі результати аналітичної роботи, що базувалися на науковому доробку фахівців, які у пошуках новітніх підходів підвищену увагу приділяють соціокультурній анімації. У статті обґрунтовується соціально-педагогічний запит на соціокультурну анімацію як чинник стимулювання просоціальної активності підростаючого покоління і, водночас, як ресурс, задіяність якого у професійній діяльності сучасного педагога сприятиме пропедевтиці порівняно нового явища серед дитячої спільноти – соціально-пасивний характер життєдіяльності на тлі домінуючої інноваційної установки в реалізації власних соціокультурних потреб.
Суть розробки, основні результати:
The article highlights some constructive scientific approaches that reproduce modern humanities knowledge about the phenomenology of socio-cultural animation, the results of analytical work based on the scientific achievements of specialists who pay special attention to socio-cultural animation in search of new approaches. Animation is presented both as a method of transforming social reality and as a form of socio-engineering. In this case, the main task of the social educator is not only to help the child adapt to the socio-cultural environment, but also to involve the individual in creative self-expression, to provide conditions for free personal development and effective social control. Self-development of the individual is carried out through the manifestation and realization of the inner forces of man in the process of co-creation, cooperation with other people. The article substantiates the social and pedagogical demand for socio-cultural animation as a factor that stimulates prosocial activity of the younger generation and, at the same time, as a resource the involvement of which in the professional activity of a modern social educator will promote propaedeutics of a relatively new phenomenon among children – social and passive nature of life activities against the background of the dominant innovative attitude in the implementation of the individual’s own socio-cultural needs.
The phenomenology of the animation activity of the individual lies in the plane of scientific understanding of the personality of the teacher as a subject of a specific type of professional activity. Prospects for further scientific research are seen in the study of the specifics of socio-cultural and pedagogical animation activities of specialists in the context of an inclusive education.