Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Музична топіка в естетичній рефлексії Джона Беньяна і Григорія Сковороди

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шикиринська, О.
dc.contributor.author Shykyrynska, O.
dc.date.accessioned 2021-05-12T13:52:10Z
dc.date.available 2021-05-12T13:52:10Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Шикиринська О. Музична топіка в естетичній рефлексії Джона Беньяна і Григорія Сковороди / О. Шикиринська // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Філологічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2020. – Вип. 51. – С. 129-137. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1534
dc.description The article deals with the musical space of J. Bunyan’s and H. Skovoroda’s creative work, characterized by a large number of common features. The two writer’s heritage includes references about solemn church or angelic singing, accompanying the scenes of heroes’ triumph. There are numerous quotations from Biblical Psalms, having been known perfectly by both masters. Musical topic is found in the scenes of the triumph of the main character of J. Bunyan’s novel «Pilgrim’s Progress» in various kinds of Serafims’ greeting songs with harps, adding solemnity and significance to the fact of engaging of the Christ faith preachers to a new life, emphasizing the impact of their complete victory over world temptations. In the novel «Christiana and her children» J. Bunyan construes the idea of musica mundana: music of the spheres or world musical harmony. Through the Bible, J. Bunyan makes his character Great-Heart (Fearless) express the philosophical thoughts about the accordance of an individual’s spirit to the musical sounds and tones, their feelings – to the strings, that God can play. Musical topic in H. Skovoroda’s creativity is represented far deeper than in the English writer’s one, that is proved by the separation of the scientific problem «Skovoroda and music» in a separate branch of Skovoroda learning studios. The outplaying of mythologems «a person as a musical instrument» and «world as a musical instrument» became common for the authors. The musical code is seen through the comparison of a person’s features and musical sounds; the assimilation of the world with the musical instrument, the wish to hear «the music of the spheres». The comparison of spiritual impulse with the sounds of musical instruments reveals a baroque person’s attraction to the search of similarity, a pursuit of the synthesis of arts, in a broader sense. The analysis of musical component in J. Bunyan’s and H. Skovoroda’s creative work demonstrates expressive orientation on the musicalisation of the authors’ artistic discourse. In the spirit of polyphonic essence of baroque artists tend to find compliance with obvious and hidden in cultural phenomena. The appeal «to express» these analogies verbally is a counterpoint of baroque poetics and rhetoric, the aim of baroque conceptism. uk_UA
dc.description.abstract У статті характеризується музичний простір художнього доробку Д. Беньяна і Г. Сковороди, що має багато спільних рис. Загальним місцем у спадщині обох письменників є згадки про урочистий церковний або ангельський спів, який супроводжує сцени тріумфу героїв. Численними є цитати з біблійних псалмів, які досконало знали обидва митці. У романі «Християна та її діти» Беньян інтерпретує тезу про musica mundanа: музику сфер або світову музичну гармонію. Відштовхуючись від Біблії, Д. Беньян вкладає у вуста героя на ім’я Great-Heart (Безстрашний) філософський роздум про відповідність настроїв людини музичним звукам і тонам, а їх почуттів – струнам, на яких може грати Господь. Музична топіка в доробку Г. Сковороди представлена набагато глибше, ніж у англійського письменника, про що свідчить виокремлення наукової проблеми «Сковорода і музика» у самостійну галузь сковородинознавчих студій. Спільним для авторів стало обігравання міфологем «людина як музичний інструмент» та «світ як музичний інструмент». Музичний код оприявнюється через зіставлення якостей людини і музичних звуків; уподібнення світу музичному інструментові, бажання почути «музику сфер». Аналіз музичної складової у творчості Д. Беньяна і Г. Сковороди демонструє виразну орієнтацію на музикалізацію художнього дискурсу авторів. У дусі поліфонічної сутності епохи бароко митці прагнуть віднайти відповідності між явним та таємним у явищах культури. Заклик вербально «виразити» ці аналогії є контрапунктом барокових поетик та риторик, метою барокового концептизму. uk_UA
dc.publisher Ізмаїл : РВВ ІДГУ uk_UA
dc.relation.ispartofseries Філологічні науки;51
dc.subject музика uk_UA
dc.subject топіка uk_UA
dc.subject рефлексія uk_UA
dc.subject міфологема uk_UA
dc.subject бароко uk_UA
dc.subject music uk_UA
dc.subject topic uk_UA
dc.subject reflection uk_UA
dc.subject mythologeme uk_UA
dc.subject baroque uk_UA
dc.title Музична топіка в естетичній рефлексії Джона Беньяна і Григорія Сковороди uk_UA
dc.title.alternative Musical topic in John Bunyan’s and Hryhorii Skovoroda’s aesthetic reflection uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу