Короткий опис (реферат):
The article presents some of the results of the analytical work on the issues of the interactive approach. It has been proved that the socio-pedagogical needs of young students are being updated in order to demonstrate their foreign-language competence. The focus is on increasing the problem of students developing soft skills for learning and successful professional activity, which are the basis of foreign activity. The study examines current issues in the interactive teaching of students and clarifies the positions of theoretical educators in the classification of interactive teaching methods. Interactive learning methods should be used as a catalyst to create positive and sustainable motivations for learning a foreign language as a factor in increasing the productivity of foreign language communication and learning. The introduction of methods, techniques of interactive foreign language learning should be systematically carried out by the teacher at all stages of foreign language learning in order to form a holistic view of the language and culture of foreign language communication. The provisions are described as revealing the didactic potential of the discussion and as justification for the effectiveness of methodically competent and pedagogically appropriate use of this method in the teaching of foreign-language communication in institutions of higher education.
Суть розробки, основні результати:
У статті представлено деякі результати проведеної аналітичної роботи з проблематики інтерактивного підходу.
Доведено актуалізацію соціально-педагогічних потреб у вияві студентською молоддю іншомовної компетентності. Акцентовано на загостренні проблематики розвитку у студентства м’яких навичок для навчання та успішної професійної діяльності, що мають підґрунтям вияв іншомовної активності.
У ході дослідження розглядаються актуальні проблеми інтерактивного навчання студентів, уточнюються позиції педагогів-теоретиків щодо класифікації інтерактивних методів навчання. Дається обґрунтування доцільності використання стимулюючого ефекту методів інтерактивного навчання з метою формування позитивних стійких мотивів вивчення іноземної мови як фактора підвищення продуктивності навчання іншомовного спілкування.
Доведено доцільність враховувати, що впровадження методів, прийомів інтерактивного навчання іноземної мови повинно здійснюватися викладачем системно на всіх етапах вивчення іноземної мови задля формування у них цілісного уявлення про мову і культуру іншомовного спілкування.
Схарактеризовано положення, що розкривають дидактичний потенціал дискусії та виступають в якості обґрунтування ефективності методично компетентного і педагогічно доцільного використання даного методу в процесі навчання іншомовного спілкування в закладах вищої освіти.