Короткий опис (реферат):
The article presents the results of analytical work aimed at clarifying the scientific status of the concepts «noosphere education», «noosphere personality», «noosphere pedagogy». The context of the analysis was a special period of personal and professional development of a person during his life – the main stage of formation of professional identity in higher education. The development of the culture of quality of noosphere education of the future specialist is largely due to the involvement of resources of the educational process. It is, in particular, about providing students with new educational services – the ability to professional self-realization in an alternative educational institution.
Self-reflection of the experience of preparing masters of preschool education in the educational program «Alternative Preschool Education» at Izmail State University of Humanities shows the prospects of such an approach in terms of providing students with quality noosphere education and building an integrated educational brand platform in higher education.
Суть розробки, основні результати:
У статті представлено результати аналітичної роботи, спрямованої на уточнення наукового статусу понять «ноосферна освіта», «ноосферна особистість», «ноосферна педагогіка». Контекстом аналізу постав особливий період особистісно-професійного становлення людини впродовж життєвого шляху – основний етап формування професійної ідентичності у закладі вищої освіти. Розвиток культури якості ноосферної освіти майбутнього фахівця в значній мірі зумовлений задіяністю ресурсів освітнього процесу. Йдеться, зокрема про надання студентам нових освітніх послуг – здатності до фахової самореалізації в умовах альтернативного закладу освіти.
Саморефлексія досвіду підготовки магістрів дошкільної освіти за освітньою програмою «Альтернативна дошкільна освіта» в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті засвідчує про перспективність такого підходу в аспекті як надання студентам якісної ноосферної освіти, так і побудови у закладі вищої освіти платформи інтегрованого освітнього бренду.