Короткий опис (реферат):
У кваліфікаційній роботі викладено результати теоретичного узагальнення і практичного вирішення завдання підготовки майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити підготовку майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку.
Обʼєкт дослідження: підготовка майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: емоційний розвиток дітей дошкільного віку.
У 1 розділі з’ясовано, що під поняттям «готовність майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей» розуміємо складну професійно значущу якість особистості, яка визначає успішність вирішення професійно-педагогічних завдань емоційного розвитку дітей дошкільного віку за умов стандартизації дошкільної освіти.
Визначено компоненти (мотиваційно-ціннісний, теоретичний, практичний, оцінний, творчий, афективний) готовності майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей та критерії з відповідними показниками, як-от: усвідомлення важливості емоційного розвитку дітей дошкільного віку як цінності; ерудиція та обізнаність у сфері емоційного розвитку дітей дошкільного віку; система знань про емоційний розвиток дітей дошкільного віку в умовах предметно-просторового розвивального середовища закладу дошкільної освіти; організація педагогічної взаємодії з дітьми дошкільного віку, педагогічна діяльність, що стимулює емоційну активність дітей дошкільного віку в розвивальному предметно-просторовому середовищі закладу дошкільної освіти; вміння підбирати адекватні методичні засоби, що забезпечують емоційний розвиток дітей дошкільного віку; усвідомлення важливості ролі вихователя в розвитку, вихованні та навчанні дітей дошкільного віку; досвід творчої діяльності з реалізації завдань емоційного розвитку дітей дошкільного віку; досвід емоційного та емпатійного ставлення до дітей дошкільного віку.
На підставі визначених критеріїв і показників схарактеризовано рівні готовності майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку: високий, середній, низький.
У 2 розділі з’ясовано, що дошкільний вік – це той важливий та відповідальний період, коли починається формування особистості дитини і коли вона починає активне спілкування з оточенням, що сприяє становленню та розвитку емоційних відносин з іншими людьми. Визначено сутність психічної реальності та причину поведінки дитини. Зазначено, що ключові новоутворення в емоційному розвитку дитини-дошкільника з’являються в результаті прогресивних закономірних змін, що відбуваються в рамках сприйняття, розпізнання, визначення та вербального позначення емоцій; становлення емоційної децентрації; ускладнення та розширення предметного змісту емоцій, появи нових форм мотиваційно-смислового орієнтування діяльності, узагальнення афекту та інтелекту. Наголошено на тому, що проблема забезпечення емоційного благополуччя дітей є актуальною. Сучасні наукові дані переконливо показують, що результат позитивно-спрямованого дитячого досвіду: довіра до світу, відкритість, готовність до співпраці – забезпечує основу для позитивної самореалізації дитини дошкільного віку та розвитку емоцій.
У 3 розділі розроблено та досліджено програму емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку «У країні емоцій», яку апробовано в педагогічній практиці.
У результаті дослідження було виявлено особливості емоційного розвитку дітей дошкільного віку; розширено знання дітей про емоційний розвиток людини; збагачено емоційний досвід дітей; розширено емоційний «словник» дошкільнят; створено умови для зняття емоційної напруги засобами образотворчого мистецтва.
Отже, можемо зробити висновок, що відповідно до вимог часу одним із пріоритетів у підготовці майбутніх вихователів є усвідомлення ними необхідності розвитку емоційної сфери дітей дошкільного віку, інтеграція змісту фахових дисциплін, спрямованих на розвиток емоційної сфери дітей дошкільного віку, наявність у майбутніх вихователів умінь для створення емоційного благополуччя дітей дошкільного віку як передумови їх емоційного розвитку.