Короткий опис (реферат):
Кваліфікаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням з
технології проведення дидактичних ігор за методикою М.Мотессорі у
процесі інтелектуального розвитку дитини дошкільного віку.
У роботі розкрито теоретико-методичні аспекти дослідження
формування інтелектуального розвитку дошкільників засобами дидактичної
гри (суть поняття «інтелектуальний розвиток», сучасні підходи щодо
інтелектуального розвитку дошкільників, аналіз проблеми реалізації теорії
М.Монтессорі). Розроблено та експериментально перевірено технологію
проведення дидактичних ігор за методико. М.Монтессорі, проведено
дослідно-експериментальну діагностику з рівня формування
інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку за методикою
М.Монтессорі. уточнено показники (низький, середній, високий) рівнів
сформованості інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку за
допомогою дидактичних ігор М.Монтессорі.
Подальшого розвитку набули положення щодо проведення
дидактичних ігор на заняттях у дошкільному навчальному закладі (створення
емоційно-благополучної атмосфери в групі, гарантія свободи та
самостійності, психологічний настрій в умовах педагогічного керівництва).
Суть розробки, основні результати:
The qualification work is a theoretical and experimental study on the
technology of conducting didactic games according to the method of M. Motessori
in the process of intellectual development of a preschool child.
The paper reveals theoretical and methodological aspects of the study of the
formation of intellectual development of preschool children by means of didactic
4
play (the essence of the concept of "intellectual development", modern approaches
to the intellectual development of preschool children, analysis of the problem of
implementing the theory of M. Montessori). The technology of conducting didactic
games according to the method of M. Montessori was developed and
experimentally tested, and experimental Diagnostics was carried out on the level of
formation of intellectual development of preschool children according to the
method of M. Montessori. indicators (low, medium, high) of the levels of
formation of intellectual development of preschool children using didactic games
by M. Montessori were clarified.
Further development was given to the provisions on conducting didactic
games in the classroom in preschool educational institutions (creating an
emotionally prosperous atmosphere in the group, guaranteeing freedom and
independence, psychological mood in the conditions of pedagogical leadership).