Короткий опис (реферат):
Анотація до кваліфікаційної роботи
Даниленко Ірини
Педагогічні умови використання арт-терапії як засобу соціалізації
дітей молодшого дошкільного віку
Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за
спеціальністю 012 Дошкільна освіта. Освітня програма: «Дошкільна освіта.
Інклюзивна освіта». Ізмаїльський державний гуманітарний університет.
м. Ізмаїл, 2024.
Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню педагогічних умов
використання арт-терапії як засобу позитивної соціалізації дітей молодшого
дошкільного віку.
Актуальність дослідження зумовлена тим, що процес соціалізації є
виключно важливим етапом формування особистості, який здійснює
відчутний вплив на майбутню успішність людини у різних видах соціальної
взаємодії. В умовах надзвичайних ситуацій та стрімких змін сучасного
суспільства загострюється необхідність у пошуку нових методів і підходів
педагогічної роботи, які б максимально сприяли ранній позитивній
соціалізації дітей. Значний потенціал для стимулювання емоційного розвитку
та сприяння успішній соціальній адаптації дітей має арт-терапія, як метод
психологічної допомоги та педагогічної підтримки засобами мистецтва. Він
допомагає дітям виразити свої почуття, переживання та думки через творчість,
що є особливо важливим у період їхнього особистісного становлення.
Використання арт-терапевтичних засобів в освітньому процесі закладу
дошкільної освіти сприяє розвитку комунікативних навичок дітей, емпатії,
самоусвідомлення та самооцінки, що є ключовими складниками позитивної
соціалізації.
4
Метою дослідження є вивчення педагогічного потенціалу
арттерапевтичних засобів та уточнення умов їх ефективного використання для
забезпечення позитивної соціалізації дітей молодшого дошкільного віку.
Об’єкт дослідження: процес соціалізації дітей молодшого
дошкільного віку.
Предмет дослідження: педагогічні умови застосування арттерапії як
ефективного засобу позитивної соціалізації дітей молодшого дошкільного віку
в освітньому процесі, зокрема в напрямку розвитку комунікативних навичок,
підвищення емоційної стабільності та сприяння успішній соціальній адаптації
в дитячому колективі.
У змісті кваліфікаційної роботи обгрунтовано теоретико-методологічні
засади процесу соціалізації дітей молодшого дошкільного віку в умовах
закладу дошкільної освіти та уточнено роль арттерапії як педагогічного
інструменту спряння успішній соціалізації дитини. В рамках дослідноекспнриментальної роботи розроблено та апробовано програму використання
арттерапевтичних засобів з метою сприяння позитивній соціалізації дітей
молодшого дошкільного віку, визначено умови її ефективного впровадження
в закладі дошкільної освіти. За результатами експериментальної ролоти
розроблено методичні рекомендації для педагогів і батьків щодо ефективного
використання арттерапевтичних засобів у процесі соціалізації дітей
молодшого дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї.
Експериментальна база дослідження: комунальний заклад дошкільної
освіти комбінованого типу ясла-садок №34 «Дельфінятко» м. Ізмаїл та Студія
розвитку і виховання дітей дошкільного віку «РАВЛИК» Ізмаїльського
державного гуманітарного університету.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
to the qualification work by Iryna Danylenko
on the topic
Pedagogical Conditions for Using Art Therapy as a Means of Socializing
Younger Preschool Children
Qualification work for a master's degree in the specialty 012 Preschool
Education. Educational program: «Preschool education. Inclusive Education».
Izmail State University of the Humanities. Izmail, 2024.
The qualification work is devoted to the study of the pedagogical conditions
for the use of art therapy as a means of positive socialization of children of primary
preschool age.
The relevance of the study is due to the fact that the process of socialization
is an extremely important stage in the formation of personality, which has a tangible
impact on the future success of a person in various types of social interaction. In the
conditions of emergencies and rapid changes in modern society, the need to search
for new methods and approaches of pedagogical work that would contribute to the
early positive socialization of children as much as possible is becoming more acute.
Art therapy, as a method of psychological assistance and pedagogical support
by means of art, has a significant potential to stimulate emotional development and
promote successful social adaptation of children. It helps children express their
feelings, experiences and thoughts through creativity, which is especially important
during the period of their personal formation. The use of art therapy tools in the
educational process of a preschool education institution contributes to the
development of children's communication skills, empathy, self-awareness and selfesteem, which are key components of successful socialization.
6
The purpose of the study is to study the pedagogical potential of art therapy
tools and the conditions for their effective use to ensure positive socialization of
children of primary preschool age.
Object of research: the process of socialization of children of primary
preschool age.
Subject of research: pedagogical conditions for the use of art therapy as an
effective means of positive socialization of children of primary preschool age in the
educational process, in particular in the direction of developing communication
skills, increasing emotional stability and promoting successful social adaptation in
the children's team.
The content of the qualification work substantiates the theoretical and
methodological foundations of the process of socialization of children of primary
preschool age in the conditions of a preschool education institution and clarifies the
role of art therapy as a pedagogical tool for the successful socialization of a child.
Within the framework of experimental work, a program for the use of art therapy
tools was developed and tested in order to promote positive socialization of children
of primary preschool age, the conditions for its effective implementation in the
preschool education institution were determined. Based on the results of the
experimental roll, methodological recommendations were developed for teachers
and parents on the effective use of art therapy tools in the process of socialization of
children of primary preschool age in the conditions of preschool education and
family.
Experimental base of the study: Communal Institution of Preschool
Education of a combined type of Nursery-Kindergarten № 34 “Delfinyatko” in
Izmail and Studio for the development and upbringing of preschool children
“RAVLYK” of Izmail State University for the Humanities.