Короткий опис (реферат):
У статі розкрито актуальну проблему соціалізації обдарованих студентів у
вищому навчальному закладі; висвітлено підходи до дослідження обдаро-
ваності, концепції, моделі, фактори, компоненти обдарованості, структуру
обдарованої особистості. Проаналізовано складові та джерела соціалізації
обдарованої молоді, розкрито суть феномена соціалізованості обдарованих
студентів, окреслено її критерії, показники. Обґрунтовано модель і педаго-
гічні умови успішної соціалізації обдарованих студентів
Суть розробки, основні результати:
In work the issue of the day the socialization of the gifted students in higher educa-
tional establishment is exposed; directions, approaches to research of gift, conception,
model, factors, components, kinds and spheres of gift, structure of the gifted person-
ality are reflected. Constituents and sources of socialization of the gifted young people
are analyzed, essence of the socializes of the gifted students is exposed, its criteria,
indexes even are outlined. A model and pedagogical terms of successful socialization of
the gifted students is grounded (development of social activity, creatively the directed
professional preparation, stimulation of personality development and self-development
of the gifted students, purposeful pedagogical support and accompaniment of process
of socialization of the gifted students; creation of favorable social-pedagogical envi-
ronment). Stages, functions, principles of socialization work, stages of socialization
are reflected.