Короткий опис (реферат):
В статті розглянуто поняття «інформаційна відкритість закладу освіти» як
засіб позиціонування школи в глобальній мережі Інтернет, що сприяє поширенню
інформації про заклад, його діяльність, досягнення у навчально-виховній і науково-
дослідній діяльності. Інформаційна відкритість в інформаційному суспільстві
відіграє важливу роль у стратегії розвитку закладу, сприяє покращенню взаємодії
між школою і соціумом, педагогічним складом і учнями та їх батьками. В статті
проаналізовано позитивний досвід зарубіжних країн у налагодженні зовнішнього
зв ’язку закладу за допомогою мережевих засобів. З ’ясовано, що ефективними
засобами інформування громадськості про діяльність школи є соціальні мережі і
сайти шкіл. Окреслено цільові групи відвідувачів сайту за критеріями зацікавленості
в отриманні інформації. Визначено позиції, за якими визначається ефективність
інформаційної відкритості закладу освіти. Доведено, що відкритість і прозорість
діяльності освітнього закладу сприяє підвищенню його іміджу та
конкурентоспроможності.
Суть розробки, основні результати:
Information openness of the educational institution is a requirement of a modern
information society. This is emphasized by the normative documents of the Ministry of
Education and Science of Ukraine, namely Article 30 of the Law «On Education», which is
called «Transparency and Informational Openness of the Educational Establishment».
Information openness means providing consumers and all interested persons with accurate
and complete information about educational organization, provision of possibilities for
direct communication with employees of education, reception of feedback from consumers
of educational services.
According to the Ukrainian legislation, educational establishments in order to realize
information openness form open and public information resources. They contain
information about their activities, the program of development of the institution, the annual
report on the receipt and expenditure of financial and material resources, reports on the
results of self-examination, reports on the results of inspections of schools, reports on the
use of property attached to the school, etc. Effective means in this process are the latest
network technologies, which include the site of an educational institution.
The educational institution’s website is a means of positioning the school in the
global Internet. The site promotes the dissemination of information about the institution, its
activities, achievements in educational and research activities. With the help of the site, the
education institution can declare itself at the level of not only the city and the district, but
also far beyond its borders.
The target group of site visitors in accordance with the level of interest in obtaining
information is the administration of the school, teachers, pupils, parents of pupils,
representatives of educational authorities and other interested persons.
The positive experience of foreign countries in establishing the external connection of
the institution through network facilities confirms the fact that a properly configured,
informatively rich, satisfying information requests of users of the site is able to represent
the school as a special educational institution. The site-tuned feedback for conducting a
dialogue with visitors is an effective tool for school dialogue with parents, partners and
society.