Короткий опис (реферат):
У статті обґрунтовується сутність поняття кейсу, визначаються його основні
складові компоненти. Визначено джерела походження та етапи формування проблемно-
ситуативного навчання. Проаналізовані основні засоби кейс-методу. Стаття
характеризує метод аналізу конкретних ситуацій як подій, які включають в себе
конфлікт, або виступають в протиріччі з навколишнім середовищем. Схарактеризовані
основні функції кейсу у процесі формування соціокультурної компетентності при
вивченні іноземної мови. Автор визначає необхідні умови, які треба враховувати при
складанні опису конкретної ситуації або кейса. Проаналізувавши науково-дослідну
літературу, у статті представлено приклади варіантів організації занять з
використанням методу АКС. Дослідження ефективності кейсу у формуванні іншомовної
соціокультурної компетентності проводилося зі студентами II курсу факультету
іноземних мов та факультету української філології та соціальних наук Ізмаїльського
державного гуманітарного університету. Спираючись на проведене дослідження, автор
виділив функціональні ролі усіх учасників кейс-стаді у процесі формування іншомовної
соціокультурної компетентності. Проаналізовано той факт, що при роботі над кейсом у
деяких студентів виникли труднощі у вираженні своєї думки через брак знань з іноземної
мови. Автор дійшов висновку, що кейс-метод як інтерактивна форма навчання й
активізації навчального процесу дозволив успішно сформувати компетенції й вирішити
основні завдання навчально-виховного процесу.
Суть розробки, основні результати:
The article substantiates the essence of the concept of a case, defines its main components. The
sources of origin and stages of problem-situational learning formation are determined. The basic
means of a case-method are analyzed. The article describes the method of analyzing specific situations
as events that involve conflict, or act in contradiction with the environment. The main features of the
case are described in the process of formation of socio-cultural competence in the study of a foreign
language. The author defines the conditions that must be taken into account when compiling a
description of a particular situation or case. Having analyzed the research literature, the article
presents examples of the organization of classes using the method of AKS. Case study effectiveness in
formation of foreign-language socio-cultural competence was conducted with students of the 2nd year
of the Faculty of Foreign Languages and the Faculty of Ukrainian Philology and Social Sciences of the
Izmail State Humanitarian University. Based on the study, the author highlighted the functional roles
of all participants in the case-studio in the process of formation of foreign-language socio-cultural
competence. It is analyzed that during the work on the case some students encountered difficulty in
expressing their thoughts due to a lack of knowledge of a foreign language. The author came to the
conclusion that the case-method as a form of training and activization of the educational process
allowed to successfully form competencies and solve the main tasks of the educational process. Case
helped students to adapt to the group, educate themselves in creativity and critical thinking. Through
this interactive technology, they have learned a lot of lexical material on the topic «Ways to protect the
environment in England and Ukraine», have learned the skills of dialogue and monologue speech,
ability to conduct a healthy discussion and to take into consideration the opinion of other students. The
author considered that the application of cases should be methodically, informatively, organizationally
and pedagogically grounded and secured. Undoubtedly, the functional field of cases opens up wide
opportunities for use and complements the traditional classical methods of teaching foreign languages.