Короткий опис (реферат):
Кваліфікаційна робота є комплексним аналізом рецепції як словесно-
образної форми сприйняття повсякденної дійсності на основі почутого,
побаченого або усвідомленого автором.
У роботі розкрито наступні питання: виникнення та розвиток терміну
«рецепція», її види; теоретичні аспекти рецепції дійсності в історії поетики
творів світової літератури; рецепція російського та німецького повсякдення в
творчості В.В. Набокова; сприйняття американського повсякдення в романі
«Лоліта» В.В. Набокова; рекомендації до вивчення рецепції образів
повсякденної Америки в творах включених до програм для 10-11 класів,
затверджених МОН; модель уроку з вивчення відображення дійсності та
ідеалів Америки на матеріалі збірки В. Вітмена «Листя трави».
За допомогою аналізу значного масиву використаної літератури,
публікацій сучасних науковців, літературно-критичних статей,
енциклопедичних словників та довідників з літературознавства та програми
МОН для 10-11 класів рівнів стандарт та профільний було визначено поняття
«рецепція», надано його практичне обґрунтування на базі творів художньої
літератури та рекомендації щодо вивчення в школі.
Тлумачення терміну «рецепція» є дотичним до понять М.П. Кодака
«авторська свідомість» та «авторська позиція» і тяжіє до платонівсько-
аристотелівської теорії мімезису в мистецтві, що є важливим для
розмежування даного поняття з постмодерністськими –
«інтертекстуальність» та «інтерпретація».
Основою практичного дослідження є роман В.В. Набокова «Лоліта», а
також тексти інших художніх творів письменника (романи «Машенька»,
«Король, дама, валет», «Защита Лужина», «Отчаяние, «Под знаком
незаконнорождённых» та оповідання «Нежить», «Здесь говорят по-русски»,
«Облако, озеро, башня»).
Всі сфери повсякденного американського життя, сприйнятого автором
однойменного роману «Лоліта» особисто під час перебування в США,
пов’язані із становленням маскультури, формуючої свідомість тогочасного
американця, розповсюдженням ідей споживацтва та комерційною діяльністю,
запровадженням новацій у сфері освіти, в тому числі з питань сексуальної
освіти, відсутністю стійких моральних орієнтирів молоді, дисбалансом у
взаєминах з природою, філістерством.
Відповідно до рекомендацій МОН щодо особливостей вивчення
рецепції американської дійсності було запропоновано план-конспект уроку
на матеріалі поеми В. Вітмена «Пісня про себе» із збірки «Листя трави».
Таким чином, результати дослідження в магістерській роботі
сприятимуть виявленню сучасних напрямків розвитку наукових розвідок в
галузі літературної критики.
Суть розробки, основні результати:
Master’s thesis is a comprehensive analysis of the notion reception as a
verbal and figurative form of perception of everyday reality on the basis of heard,
seen or perceived by the author.
The following issues are revealed in the work: origin and development of the
term “reception”, its types; theoretical aspects of the reception of reality in the
history of poetics of world literature; reception of Russian and German everyday
life in the works of V.V. Nabokov; reception of American everyday life in the
novel “Lolita” by V.V. Nabokov; recommendations for studying the reception of
images of everyday America in the works included into the curriculum for 10th and
11th forms, approved by the Ministry of Education and Science; model of a lesson
on studying the reflection of the reality and ideals of America on the material of a
poetry collection “Leaves of Grass” by W. Whitman.
By analysing a large array of used literature, publications of modern
scholars, literary critical articles, encyclopaedic dictionaries and reference books
on literature and the MES curriculum for 10th – 11th forms of standard and profile
levels, the notion of “reception” was defined, its practical justification on the basis
of literary text and recommendations for studying at school were provided.
Interpretation of the term “reception” is related to the concepts of
M.P. Kodak, namely “author's consciousness” and “author's position” and tend to
the Platonic-Aristotelian theory of mimesis in art, which is significant for
distinguishing this concept from postmodern theory, “intertextuality” and
“interpretation”.
The fundamentals of practical research is the novel “Lolita” by V.V.
Nabokov, as well as texts of other literary works of the writer (novels “Masha”,
“King, Queen, Knave,” “The Defence,” “Despair,” “Under the sign of the
illegitimate” and short stories “The Wood-Sprite,” “Russian Spoken Here,”
“Cloud, castle, lake”).
All spheres of American everyday life, perceived personally by the author of
the novel of “Lolita” during his stay in the United States, are related to the
formation of mass culture shaping the consciousness of the American, the spread
of consumer ideas and business, innovation in education, including sexual
education, lack of stable moral guidelines of youth, imbalance in relationships with
nature, philistinism.
In accordance with the recommendations of the Ministry of Education and
Science on the peculiarities of studying the reception of American reality, an
example of lesson plan based on the poem “Song of Myself” by W. Whitman was
proposed.
Thus, the results of research in the master's thesis will help to identify
current trends in the development of scientific research in the field of literary
criticism.